![](https://www.poznaj-slask.pl/wp-content/uploads/2024/04/04-3-1024x683.jpg)
![](https://www.poznaj-slask.pl/wp-content/uploads/2024/04/07-3-1024x683.jpg)
![](https://www.poznaj-slask.pl/wp-content/uploads/2024/04/06-3-1024x683.jpg)
![](http://poznaj-slask.pl/wp-content/uploads/2022/02/05-78-1024x683.jpg)
![](http://poznaj-slask.pl/wp-content/uploads/2022/02/06-79-1024x683.jpg)
![](http://poznaj-slask.pl/wp-content/uploads/2022/02/07-77-1024x683.jpg)
![](http://poznaj-slask.pl/wp-content/uploads/2022/02/08-79-1024x683.jpg)
![](http://poznaj-slask.pl/wp-content/uploads/2022/02/09-77-1024x683.jpg)
![](https://www.poznaj-slask.pl/wp-content/uploads/2024/04/08-3-1024x683.jpg)
Choć Kanału Kłodnickiego od 1953 roku już nie ma, trudno znaleźć konstrukcję wodną równie ciekawą i posiadającą tak dramatyczną historię. Budowę (prowadzoną od projektu w 1877 roku aż po otwarcie w 1806 i kolejne prace aż do 1822) przerywano wielokrotnie – między innymi z powodu wojen napoleońskich, chimerycznego charakteru zasilającej kanał rzeki Kłodnicy czy problemów finansowych. Nieustannie trwały modernizacje – w 1814 roku wszystkie zrobione z drewna śluzy zamieniono na murowane. Obliczenia konstrukcyjne są autorstwa Johna Baildona: szkockiego prekursora nie tylko hutnictwa na Śląsku, lecz także w skali całego globu. Pod koncepcją planu przebiegu kanału podpisał się jednak nadinspektor grobli i wałów z Brzega o nazwisku Geschke.