Kolejka linowa Elka w Parku Śląskim

Dagmara Pietrzak

KOLEJKA LINOWA W ŚRODKU MIASTA

Elka, czyli kolejka linowa w Parku Śląskim jest jedyną nizinną kolejką w Polsce. Jej budowa rozpoczęła się w 2013 roku. Prace trwały od lutego do września. Jej oficjalne otwarcie nastąpiło 8 września 2013 roku. Odcinek od Stadionu Śląskiego do Wesołego Miasteczka zbudowany został jako pierwsza linia. Liczy ona 2183,52 metrów. Czas przejazdu wynosi 14 minut. Kolejka porusza się maksymalnie 5 metrów na sekundę, dzięki temu mamy dużo czasu na podziwianie i zrobienie pamiątkowych zdjęć. Elka to jedyna kolejka w Polsce, która kursuje w systemie mieszanym. Do przewozu służą gondole i krzesełka. Mieszczą się w nich odpowiednio – 8 osób i 4 osoby. Kolejka zapewnia bezpieczeństwo na najwyższym poziomie. Jest również dostosowana dla pasażerów z niepełnosprawnością. 


COŚ DLA OKA

Z lotu ptaka możemy podziwiać całe piękno Parku Śląskiego. Na samym początku z lewej strony rozprzestrzenia się widok na Śląskie Wesołe Miasteczko „Legendia”. Dalej podczas jazdy możemy dojrzeć Ogród Japoński oraz Rosarium. Przez cały czas towarzyszy nam widok na promenadę generała Jerzego Ziętka. Możemy również podziwiać plażę, fontanny, Halę Wystaw „Kapelusz” oraz panoramę Chorzowa.


RENOWACJA ELKI

Kolej linowa w Chorzowie swoją działalność nie rozpoczęła w 2013 roku. Jej początki sięgają 1967 roku. Oficjalne otwarcie nastąpiło 7 września 1967 roku przed Edwarda Gierka. Pomysłodawcą było Biuro Projektów Budownictwa Przemysłowego z Krakowa. Jej długość liczyła aż 5539 m. Nazwa Elka to po prostu skrót od Elektryczne Linowe Koleje. Na początku swojego działania przewoziła prawie 240 tysięcy osób rocznie. Dziś szacuje się, że przez cały czas swojego funkcjonowania przewiozła około 16 milionów pasażerów. 


Wyświetl większą mapę

zobacz więcej zdjęć

zobacz filmy z Chorzowa