![](http://poznaj-slask.pl/wp-content/uploads/2022/02/02-265-1024x683.jpg)
![](http://poznaj-slask.pl/wp-content/uploads/2022/02/03-265-1024x683.jpg)
![](http://poznaj-slask.pl/wp-content/uploads/2022/02/04-253-1024x683.jpg)
![](http://poznaj-slask.pl/wp-content/uploads/2022/02/05-89-1024x683.jpg)
![](http://poznaj-slask.pl/wp-content/uploads/2022/02/06-90-1024x683.jpg)
![](http://poznaj-slask.pl/wp-content/uploads/2022/02/07-88-1024x683.jpg)
![](http://poznaj-slask.pl/wp-content/uploads/2022/02/08-90-1024x683.jpg)
![](http://poznaj-slask.pl/wp-content/uploads/2022/02/09-88-1024x683.jpg)
![](http://poznaj-slask.pl/wp-content/uploads/2022/02/10-87-1024x683.jpg)
Historyczna już dziś decyzja o budowie na górze Żar elektrowni spowodowała swego czasu wojnę między szybownikami a energetykami. Tym pierwszym zabrano bowiem najważniejszy atut ośrodka: możliwość startu bez użycia samolotu: z wykorzystaniem gumowych lin i naturalnej pochyłości górskiego zbocza. We wspomnieniach o wybitnym polskim pilocie szybowcowym – Adamie Dziurzyńskim, który długie lata kierował Górską Szkołą Szybowcową „Żar” okres ten nazywany jest nawet epoką nadejścia czarnych chmur. Energetycy wygrali: budynki szybowników na szczycie rozebrano (pozostała tam jedynie stacja meteorologiczna), fanatycy latania musieli przenieść się na tak zwane dolne lądowisko, gdzie z powodzeniem działają do dziś. Dolne lotnisko zlokalizowane jest na stoku o łagodnym pochyleniu (na południowy – zachód), jego średnia wysokość to 375 metrów nad poziomem morza.