Michał Zawadzki
PO KOLEI…
Historia dworca kolejowego w Gliwicach sięga połowy XIX wieku. To wtedy Gliwice stały się istotnym punktem na kolejowej mapie Śląska za sprawą trasy Mysłowice – Wrocław. Oficjalne otwarcie nastąpiło 2 października 1845 roku. Postępujący rozwój kolei nie ominął Gliwic – już pod koniec XIX wieku, w 1873 roku przystąpiono do pierwszych prac mających na celu rozbudowę i modernizację obiektu. Niewielki wtedy budynek przestawał być wystarczający dla rozwijającego się przemysłu i działającego w rejonie garnizonu wojskowego.

Prawdziwy rozkwit obiektu nastąpił w latach 20. XX wieku. W okresie 1923-1925 wzniesiono nowy gmach dworca, oddany do użytku 9 grudnia 1925. Łącząc ówczesny modernizm z funkcjonalnością obiekt projekt zdobiły obszerne przeszklone hale nadające przestronności. Całość uzupełniały w postaci drewnianych elementów sufitu i ozdobnych mozaik. Główny hol o powierzchni 370 metrów kwadratowych został wyposażony w kilkanaście kas biletowych. Nieco mniejszy, drugi hol oferował dla pasażerów różne punkty usługowe – sklepy i restauracje. Unowocześniony obiekt sprawił, że gliwicki dworzec stał się ikoną śląskiego kolejnictwa na początku XX wieku.

Wraz z zakończeniem II wojny światowej gliwicka stacja kontynuowała rolę kluczowego węzła kolejowego w regionie. Istotna modyfikacja nastąpiła na przełomie lat 50. i 60., kiedy to rozpoczęto elektryfikację tras kolejowych, którą finalnie zakończono w latach 80. Z kolei w 1993 roku dworzec został wzbogacony o czwarty peron, co zwiększyło przepustowość ruchu.
FUNKCJONALNY I ATRAKCYJNY
Obecnie dworzec może poszczycić się rangą „premium” – najwyższą nadaną przez PKP i jest drugim co do wielkości tego typu obiektem w województwie śląskim. Widok najnowocześniejszych składów na gliwickich peronach jest codziennością. Co ważne, to obiekt nadal jest modernizowany. Do najnowszych prac należy odrestaurowanie budynku wraz z jego zabytkową elewacją. Same perony zyskały nową nawierzchnię i zadaszenia. Oprócz tego pojawiło się też wiele udogodnień w postaci schodów ruchomych, wind czy prowadnic dla osób niewidomych. To jednak nie koniec – w 2022 roku do użytku oddano nowoczesne Centrum Przesiadkowe. Choć jest przeznaczone do obsługi komunikacji autobusowej, to jest silnie zintegrowane z dworcem kolejowym, łącząc w ten sposób wszystkie dostępne formy transportu w mieście.

Dworzec PKP w Gliwicach zachowuje więc swój zabytkowy charakter, a jednocześnie oferuje rozwiązania na poziomie XXI wieku. Architektura z lat 20. XX wieku, zintegrowana z nowoczesnymi peronami i Centrum Przesiadkowym, sprawia, że oprócz funkcji dużego węzła komunikacji zbiorowej staje się także ciekawym punktem turystycznym.
Wyświetl większą mapę