![](http://poznaj-slask.pl/wp-content/uploads/2022/02/031-14-1024x683.jpg)
![](http://poznaj-slask.pl/wp-content/uploads/2022/02/03-314-1024x683.jpg)
![](http://poznaj-slask.pl/wp-content/uploads/2022/02/041-5-1024x683.jpg)
![](http://poznaj-slask.pl/wp-content/uploads/2022/02/04-301-1024x683.jpg)
![](http://poznaj-slask.pl/wp-content/uploads/2022/02/05-134-1024x683.jpg)
![](http://poznaj-slask.pl/wp-content/uploads/2022/02/06-138-1024x683.jpg)
![](http://poznaj-slask.pl/wp-content/uploads/2022/02/07-134-1024x683.jpg)
![](http://poznaj-slask.pl/wp-content/uploads/2022/02/08-137-1024x683.jpg)
![](http://poznaj-slask.pl/wp-content/uploads/2022/02/09-135-1024x683.jpg)
Gwiazdą stacji kolejowej w Rudach Raciborskich jest lokomotywa, która do swojej pracy wezwana została z emerytury. Wehikuł oznaczony symbolem Las 49, wyprodukowany w 1954 roku przez trzydzieści lat odpoczywał jako eksponat w tarnogórskim Skansenie Maszyn Parowych. Zanim jednak trafił do Rud, dwa lata poświęcono na remont maszyny w Rudzie Śląskiej. Na nowe miejsce pracy emerytka przybyła na gigantycznej lawecie, w dół opuszczono ją przy pomocy dwóch dźwigów. „Las” to konstrukcja inżynierów z Chrzanowa przeznaczona do obsługi linii leśnych – wożących drewno i robotników pracujących przy wyrębie drzew, jego maksymalna prędkość nie przekracza 20 kilometrów na godzinę. Podczas swojego debiutu w sierpniu 2011 roku parowóz z Rud ściągnął setki turystów: nic w tym dziwnego – to jedna z niewielu okazji, by przejechać się w Polsce prawdziwą maszyną napędzaną prawdziwą parą.